Max op pole in Monza: 'Voor ons een geweldig moment'
Gepubliceerd op 06 september 2025 door Coen Versteeg
Max Verstappen heeft pole positie gepakt voor de Grand Prix van Italië! In een bloedstollende kwalificatie, waarin het spannend bleef tot het einde, trok de regerend viervoudig wereldkampioen aan het langste eind. Hij zal de race starten naast Lando Norris, die 77 duizendsten tekort kwam voor pole.
Na afloop van de kwalificatie wordt er aan Max gevraagd of dit de “Max Verstappen magie” is. Hij antwoordt: “Dat probeer ik, haha. Ik denk dat het hier, met de lage downforce, heel lastig is om een ronde te perfectioneren. Het is heel makkelijk om tijdens het remmen een fout te maken. Q3 voelde goed aan. Ik ben blij met de rondes, en om hier op pole te staan is voor ons fantastisch. De auto werkt dit weekend veel beter en dat het mogelijk is om dan om pole te vechten, is iets waar ik heel blij mee ben.”
Max vervolgt: “Het lag dicht bij elkaar. We misten een klein beetje, maar hebben toen wat laatste aanpassingen gedaan die ervoor zorgden dat ik net wat meer kon pushen. Dat is precies wat je nodig hebt in de kwalificatie, dus voor ons is dit een geweldig moment.” De pole-sitter blikt ook alvast even kort vooruit op de race: “We gaan het zien. Terugkijkend op de races eerder dit seizoen, zijn de races altijd een stuk moeilijker geweest voor ons. We gaan alles geven wat we hebben en dan zien we wat er morgen gaat gebeuren!”
Om 16 uur lokale tijd begint de kwalificatie voor de Grand Prix van Italië. Op een zonnig Autodromo Nazionale Monza rijden de eerste coureurs naar buiten. De eerste serieuze tijd in Q1 wordt gezet door Charles Leclerc. Hij noteert in zijn eerste run een 1:19.801. Daarna is het al snel de beurt aan Max. Zijn ronde is niet foutloos, omdat hij bij het uitkomen van de beroemde Lesmo-bocht wat grind meeneemt. Aan het einde van de ronde heeft Max één honderdste achterstand op de Monegask. Toch blijft die snelste tijd niet lang staan voor Leclerc. Beide McLarens duiken onder zijn tijd. Lando Norris met de snelste ronde; na één run staat hij eerste met een 1:19.6.
Nog voordat de laatste runs worden gereden, proberen een aantal coureurs alvast een extra ronde. Doordat de baancondities verbeteren, gaan de tijden hard omlaag. Zo verbeteren Gabriel Bortoleto (Sauber), Fernando Alonso (Aston Martin), Carlos Sainz (Williams) en George Russell (Mercedes) hun tijden. Toch gaat iedereen, op Russell na, naar buiten voor een laatste run in Q1. Ook Max moet verbeteren. Hij is door de verbeteringen teruggezakt naar de twaalfde positie, maar weet zich veilig te rijden. Met een 1:19.445 rijdt de wereldkampioen een tweede tijd. De snelste tijd blijft in Q1 op naam staan van Russell. Bijzonder daaraan is dat hij als enige zijn tijd heeft gezet op de mediums. Isack Hadjar (Racing Bulls), Lance Stroll (Aston Martin), Franco Colapinto (Alpine), Pierre Gasly (Alpine) en Liam Lawson (Racing Bulls) halen de top vijftien niet en zijn daarmee uitgeschakeld in Q1.
In Q2 gaan Carlos Sainz en Alexander Albon (beide Williams) als eersten de baan op. Sainz zet als eerste een tijd neer en noteert een 1:20.2. Albon maakt een foutje in de Ascari-chicane, waardoor hij een seconde langzamer is dan zijn teamgenoot. Max begint zijn Q2 goed. Met een 1:19.1 zet hij de snelste tijd neer. In de eerste run lukt het niemand om aan de tijd van de regerend wereldkampioen te komen. Russell en Piastri komen beiden anderhalve tiende tekort en noteren de tweede en derde tijd. Bij Norris loopt het minder gemakkelijk. Hij verremt zich in bocht één en moet daardoor zijn ronde afbreken. Nadat hij kortstondig binnen is geweest, zet hij opnieuw aan. Toch komt de nummer twee in de wk-stand niet verder dan een zevende plek. In de slotminuten van de kwalificatie zet iedereen nog eens aan om de ronde te verbeteren en Q3 te halen. Norris zakt even buiten de top tien, maar rijdt zichzelf nog naar de vijfde positie. De top tien zit binnen drie tienden van elkaar, maar niemand weet aan de tijd van Max te komen. Hij gaat als eerste naar Q3. De afvallers in Q2 zijn; Oliver Bearman (Haas), Nico Hulkenberg (Sauber), Sainz, Albon en Esteban Ocon (Haas).
In Q3 maken de coureurs zich op voor de allesbeslissende rondes om de pole positie. Lando Norris zet als eerste aan voor een ronde en noteert een 1:19.4. Eerst neemt Piastri de snelste tijd over, maar hij moet zijn positie niet veel later doorgeven aan Leclerc. Even juichen de Tifosi, maar dan komt Max. Met een uitstekende eerste run noteert hij een 1:18.923 en rijdt hij de snelste tijd in de eerste run. Halverwege Q3 leidt Max voor Leclerc, Piastri, Hamilton en Russell.
In de bloedstollende kwalificatie voor de Grand Prix van Italië breekt de beslissende tweede run aan in Q3. Eerst is het de beurt aan de Ferrari’s, maar zowel Leclerc als Hamilton weten niet te verbeteren. Piastri verbetert wel, maar komt niet aan de eerste ronde van Max. Daarna is het de beurt aan Norris. Hij zet de snelste tijd neer, die hij verbetert met een halve tiende. Toch gaat de pole positie niet naar McLaren, omdat de viervoudig wereldkampioen er nog aankomt. Met een uitstekende ronde duikt Max 77 duizendsten onder de tijd van Norris en pakt hij zijn 45ste pole positie uit zijn carrière. Deze pole heeft ook nog een gouden randje. Het is de snelste ronde ooit gereden in de Formule 1. Met een gemiddelde snelheid van meer dan 264 kilometer per uur schrijft Max opnieuw een record bij.
Prijsvraag Italiaanse GP: win een door Max Verstappen gesigneerde Red Bull Racing cap
Uitslag kwalificatie van Italië:
pos | coureur | team | q1 | q2 | q3 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing | 1:19.455 | 1:19.140 | 1:18.792 |
2 | Lando Norris | NOR | McLaren | 1:19.517 | 1:19.293 | 1:18.869 |
3 | Oscar Piastri | PIA | McLaren | 1:19.711 | 1:19.286 | 1:18.982 |
4 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 1:19.689 | 1:19.310 | 1:19.007 |
5 | Lewis Hamilton | HAM | Ferrari | 1:19.765 | 1:19.371 | 1:19.124 |
6 | George Russell | RUS | Mercedes | 1:19.414 | 1:19.287 | 1:19.157 |
7 | Kimi Antonelli | ANT | Mercedes | 1:19.747 | 1:19.245 | 1:19.200 |
8 | Gabriel Bortoleto | BOR | Kick Sauber | 1:19.688 | 1:19.323 | 1:19.390 |
9 | Fernando Alonso | ALO | Aston Martin | 1:19.658 | 1:19.362 | 1:19.424 |
10 | Yuki Tsunoda | TSU | Red Bull Racing | 1:19.619 | 1:19.433 | 1:19.519 |
11 | Oliver Bearman | BEA | Haas | 1:19.688 | 1:19.446 | |
12 | Nico Hulkenberg | HUL | Kick Sauber | 1:19.777 | 1:19.498 | |
13 | Carlos Sainz | SAI | Williams | 1:19.644 | 1:19.528 | |
14 | Alexander Albon | ALB | Williams | 1:19.837 | 1:19.583 | |
15 | Esteban Ocon | OCO | Haas | 1:19.816 | 1:19.707 | |
16 | Isack Hadjar | HAD | Racing Bulls | 1:19.917 | ||
17 | Lance Stroll | STR | Aston Martin | 1:19.948 | ||
18 | Franco Colapinto | COL | Alpine | 1:19.992 | ||
19 | Pierre Gasly | GAS | Alpine | 1:20.103 | ||
20 | Liam Lawson | LAW | Racing Bulls | 1:20.279 |